Monday 30 September 2019

BBM3410Satu2019: SUATU KETIKA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Hari ini menarik sedikit sebab jarang untuk saya bercerita tentang keluarga. Keluarga saya merupakan keluarga yang sederhana dan saya mempunyai empat orang adik beradik. Mak sudah pencen daripada guru KAFA dan sekarang tinggal ayah sahaja yang bekerja sebagai buruh kasar. Kami sekeluarga hidup sederhana dan bahagia. Ayah merupakan orang Selangor, manakala mak pula orang Johor. Dahulu, sebelum saya lahir lagi mereka tinggal di Muar, Johor iaitu di kampung nenek. kampung nenek saya pula sebenarnya sama seperti gambar yang kalau kanak-kanak lukis "Kampung Halaman Saya". Hehehe. Gunung dibelakang merupakan gunung Ledang, selepas itu di depan gunung tersebut merupakan sawah dan sawah itu merupakan mercu tanda di kampung tersebut. Halaman ruman nenek juga ada pokok kelapa dan pelbagai lagi pokok yang batangnya bersaiz besar.

Tidak lama kemudian, mak dan ayah pindah ke Selangor. Selepas itu, saya pun lahir ke dunia. Sayalah satu-satunya anak yang dilahirkan di Selangor dan jarak umur antara saya dan kakak adalah sepuluh tahun. Kakak yang sulong tidak bekerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa. Ada yang kata kami mirip. Sebenarnya memang mirip pun hehehe. Abang pula tinggal di Banting, Selangor dan bekerja di Syarikat Bekalan Air Selangor. Kebelakangan ini ada kes air tercemar, hari-harilah dia berada di pejabat pada waktu malam. Seterusnya, kakak kedua pula tinggal di Tanjong Malim, Perak. Kerja di Jakel. Alhamdulillah, dapatlah membantu sedikit sebanyak mak dan ayah. Saya? masih lagi berada di dalam simulasi kehidupan iaitu alam universiti. Simulasi yang masih memberikan peluang dan ruang kepada saya untuk belajar. Simulasi yang masih mempunyai 'MANNA' sekiranya diperlukan.

Hari raya merupakan hari yang paling saya nantikan kerana ketika itulah semunya berkumpul. Saya berharap keluarga kecil kami ini sentiasa bahagia, dilimpahi rezeki dan sihat sejahtera serta berada dalam lindungan-Nya.


No comments:

Post a Comment