Monday 23 September 2019

BBM3410Satu2019: Masih Di Sini


Pasti ramai yang mempunyai pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Bagi saya, pengalaman yang tidak dapat dilupakan adalah semasa membuat Kem Pemantapan Organisasi (KPO). Kem ini merupakan program pertama saya semasa menjadi Jawatankuasa Tertinggi Mahasiswa. Ketika inilah permulaan bagi 9 orang Jawatankuasa Tertinggi mengharungi liku-liku sebagai barisan tertinggi kolej. Saya dan rakan-rakan terpaksa balik ke Universiti Putra Malaysia lebih awal daripada orang lain untuk membuat persiapan kem dan orentasi pelajar baru pada waktu yang sama. AJK bagi kedua-dua program berbeza tetapi orang yang sama.

Paling tidak dapat dilupakan apabila kami terpaksa mengumpulkan duit untuk memasak sendiri makanan semasa persiapan. Setiap hari akan ada orang yang bertanggungjawab untuk memasak, membuat air, membeli barang dapur dan membersihkan pekakas. Secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan antara kami. Kami juga gigih menyiapkan agenda dan aktiviti untuk diberikan kepada anak-anak buah Majlis Tertinggi Mahasiswa (MTM) yang baru serta menyiapkan persiapan untuk sambutan pelajar baru. Persiapan perlu dilakukan serentak kerana hari menyambut pelajar baru hanya selang sehari sahaja selepas kem tamat.

Hubungan kami teruji semasa kem berlangsung. Kepenatan dan kesilapan semasa menguruskan jadual rehat menyebabkan kami letih. Emosi juga terganggu dan mula antara kami yang terasa hati dengan antara satu sama lain. Alhamdulillah, semuanya kembali baik apabila Timbalan Presiden (Qiu Amira) membuat satu perjumpaan meja bulat. Perjumpaan itu meleraikan semua masalah kami dan dari situ kami faham bahawa semua masalah boleh dibincangkan bersama. Apa-apa sahaja masalah perlu diselesaikan dan tidak boleh memendam rasa. Perkara ini menjadi peraturan kami yang pertama.

Kemudian, kem berjalan dengan baik. Makanan yang disajikan cukup terbaik padan dengan hotelnya yang cantik. Apa yang kami paling suka adalah semasa minum teh. Teh dan kueh yang dihidangkan cukup lazat dan menyebabkan kami lebih bersemangar. Ukhwah antara MTM juga semakin meningkat.

Kem sudah tamat dan jawatan saya sebagai Timbalan Pengarah bertukar menjadi Bendahari Kehormat MTM semasa hari  sambutan pelajar baru. Disitulah secara rasminya bermula aktiviti MTM bagi sesi 18/19 di Kolej 15. Sekarang, Kolej 15 dikenali sebagai Kolej 12 dan MTM dikenali sebagai MPK iaitu Majlis Perwakilan Kolej.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment