Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

SINOPSIS CERITA SOSIAL 1: NENEK DAN DATUK

Cerita ini mengisahkan tentang Alim yang tidak sabar-sabar pulang ke kampungnya. Dia ingin bermain dengan ayam dan itik, tetapi ayam dan itik tiada. Rupa-rupanya, ayam dan itik di dalam reban yang baru. Kemudian, Alim masuk ke dalam rumah dan hairan kerana rumah tersebut tidak sama seperti dahulu. Nenek memujuk Alim dan menerangkan tentang semua perabot di dalam rumah itu. Ibu dan bapa serta nenek dan datuk pelik dengan kelakuan Alim. Walaupun begitu, keadaan tersebut telah mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.

(Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT) 

JENIS-JENIS MULTIMEDIA 

Jenis-jenis multimedia yang boleh digunakan untuk penyebaran cerita ini boleh dilakukan melalui blog, Twitter, facebook, instagram dan Youtube.

Melalui blog, cerita ini boleh ditulis secara penuh atau pun sinopsis. Melalui blog juga, pengisian akan menjadi lebih jelas dan pembaca akan lebih mudah untuk memahaminya. 

Melalui twitter, penulis boleh membuat bebenang semasa menyebarkan cerita ini kerana twitter mempunyai had  perkataan.

Melalui Facebook, cerita ini boleh disebarkan melalui muat naik secara biasa atau diletakkan dalam Group atau Page. Pembaca juga boleh tekan butang "KONGSI" dan secara tidak langsung cerita tersebut akan tersebar.

Melalui Instagram, penulis boleh menarik pembaca dengan meletakkan gambar di dalam Instagram, kemudian barulah penulis boleh menulis tentang cerita ini. Tambahan lagi, penulis juga boleh letak di Stories Instagram. 

Melalui  Youtube, penulis boleh membuat video ringkas dan meletakkan gambar atau pun video.




No comments:

Post a Comment