Wednesday 19 February 2014

Langkah keselamatan ketika bersiar-siar

Assalamualaikum semua.. :) okey, sebenarnya kebelakang ini saya ada pergi 'window shopping' di Jalan Tar dan di Danau Kota. Tetapi, saya rasa kurang rasa selamat dan saya berpendapat untuk melakukan langkah-langkah berjaga-jaga ketika bersiar-siar adalah lebih baik.

HANDBAG
Jika anda membawa handbag pastikan handbag anda sentiasa ditutup. Sebagai langkah keselamatan, anda digalakkan sentiasa membawa skru driver ataupun penyebur lada. Ianya mampu menjadi senjata untuk anda untuk menangani penjenayah. Skru driver juga boleh membantu ada untuk keluar daripada lift sekiranya anda terperangkap di dalam lif. Jangan meletakkan Handphone di dalam Handbag dan biasakan meletakkan handphone di poket hadapan, ianya juga mampu membantu anda rasa kehadiran handphone di sisi. Selain itu, pakai pakaian yang labuh dan cukup labuh untuk menutup poket anda daripada diserang penyeluk saku.

MEMANDANG SEKELILING
Anda juga perlu memerhatikan keadaan sekeliling. Siapa di sekeliling anda, gerai apa yang ada, ada sesiapa mencurigakan atau sesiapa yang memandang anda. Ianya membantu dan boleh menjadi petunjuk untuk polis sekiranya di perlukan.

LORONG GELAP
Apabila anda meletakkan kereta di lorong gelap atau di kawasan yang kurang orang. Pastikan anda keluarkan kunci kereta dahulu sebelum sampai ke kereta. Jika ada berlaku apa-apa, anda boleh terus masuk ke kereta. Selain itu, Kunci kereta juga boleh menjadi senjata pertahanan yang bagus. Anda boleh meletakkan kunci kereta diantar celah jari penumbuk. Saya pasti kesan yang ditinggalkan mesti agak teruk. Ingat setiap benda mampu dijadikan senjata.

No comments:

Post a Comment