Tuesday 1 July 2014

Whilokii Virus Solution

Thankz to Tomas Meskauskas

Whilokii ini sebenarnya ialah virus iklan (ads-on)  yang muncul di laman browser kita seperti di browser Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox dan Torch yang selalu dimasukkan bersama software murah yang kita muat turun daripada internit. Ianya sangat tidak diperlukan kerana membuatkan paparan kita penuh dengan iklan yang tidak diperlukan, jaringan internit menjadi sangat lambat dan hasil video selepas dimuat turun menjadi rosak atau terganggu. Oleh itu, ramai pengguna internit menganggap whilokii sebagai virus atau malware walaupun secara teknikalnya bukannya sejenis virus tetapi dikategorikan sebagai rumpai (tidak diperlukan).
Whilokii berasal daripada keluarga Super Web. Semua iklan yang berasal daripada keluarga ini biasanya promosikan iklan menggunakan kaedah yang dipanggil bundling. Aplikasi ini sememangnya akan melembabkan jaringan internit dan dinasihatkan agar mengeluarkannya daripada komputer.
Whilokii serupa dengan Lucky Leap, Lemur Leap dan software lain yang mempunyai kaitan dengan Super Web LLC.

Cara nak membuang WHILOKII :
Windows 7 user :
Click "Start" ("Windows Logo" in the bottom left corner of your desktop), choose "Control Panel". Locate "Programs and Features".
Windows 8 users:
Right-click in the screen’s bottom-left corner, select setting,  select Control Panel. In the opened window choose program -  "Uninstall a Program".
Di dalam “Uninstall a Program”, cari “ Whilokii” atau anda juga boleh cari “Lucky Leap” @ “Lemur Leap”. Selepas itu, tekan "Uninstall" or "Remove".
Contoh :













Selepas membuang atau Uninstall Whilokii, scan komputer dengan apa jua anti-virus. Selepas itu, dinasihatkan menggunakan ‘spyware’ untuk kesan yang lebih mendalam. Matikan dan hidupkan semula komputer anda. 

No comments:

Post a Comment