Wednesday 2 August 2017

Diagnosis 3: Mortuari

Assalamualaikum, dan Selamat Sejahtera.

Diognosis 3: Mortuari adalah buku yang ditulis oleh beberapa penulis. Pada asalnya saya ingin menemuramah Dr. Fahd Razy bagi menyiapkan 'assignment' yang diberikan oleh pensyarah saya. Oleh itu saya membeli buku ini untuk mendapatkan tandatangannya. Bukan senang nak jumpa penulis buku. hehehe. Jadi saya telah memilih buku ini daripada banyak-banyak buku dan kebetulan tempat kami ingin bertemu sedang melangsungkan Pesta Buku.

Bagi pendapat saya, buku ini sangat menarik dan pertama kali saya membaca buku seperti ini dan mungkin saya baru cuba membaca buku seperti ini. Mengapa menarik? kerana buku ini menceritakan kisah yang berlaku di dalam hospital dan bagaimana mereka melawan rasa penyesalan jika mereka gagal menyelamatkan sesuatu nyawa. Setiap ubatan dan tindakan pasti ada sebabnya dan bukan secara sesuka hati. Suasana di hospital yang sebenar-benarnya bukanlah setenang seperti yang dilihat di dalam drama tv. Malah, lebih daripada itu. Ingatlah bahawa Doktor juga adalah seorang manusia yang punya nyawa dan perasaan.

sumber: Google


TAJUK: Diagnosis 3: Mortuari
PENERBIT: Dubook Press Sdn. Bhd. 
CETAKAN: Cetakan Ketiga April 2016
SINOPSIS:

Bukan senang untuk menjadi seorang Doktor. Bersedialah mental dan fizikal. Doktor bukan setakat belajari ilmu kedoktoran semata-mata. Doktor harus wajib berani berdepan dengan malaikat Izrail yang akan menyapa depan-depan.

Ada satu jenis pesakit yang MANJA-litis. Ya, itu doktor perlu tahu. Waktu bila pesakit itu main-main, mengada-ngada ataupun betul-betul sakit. Memang ada yang begitu.

Setiap aduan daripada pesakit perlu dinilai secara profesional dan berpandu pada bukti penyiasatan klinikal, makmal dan sebagainya sebelumk terus membuat penghukuman bahawa pesakit tersebut mengada-ngada. Sekali tersilap langkah, menyesal tidak sudah.

Namun, yang berusaha itu DOKTOR, yang menentukan adalah DIA.


No comments:

Post a Comment